13 Ekim 2009 Salı

Medya'da Twitter Çılgınlığı



Bir süredir medya’da bir twitter çılgınlığıdır gidiyor. Bir kısım twitterda kendine ‘yoldaş’ arıyor, bir diğer kısmı ise köşelerinde bunlara kızıyor. Kim doğru kim yanlış, medyada twitter ne için kullanılmalı, dünya ne için kullanıyor?

Önce bizimkiler: bir kısmı twitter’ı sms gibi görüyor anladığım, örneğin bir arkadaşına beni ara mesajını tüm takipçilerinin görebileceği şekilde gönderiyor, bazıları uyandığını, sütünü içtiğini yazıyor. Çoğunluğu dedikodu yapmak için kullanıyor. dedikodu dediysem bu meslektaşlarını çekiştirmek de olabiliyor, transferlere ilişkin haberler de olabiliyor. çok az bir kısmı da yazılarını veya programlarını reklam için kullanıyor.

Benim izlediklerim arasında en iyilerinden biri Serdar Turgut. Hem okuyucularının geri bildirimlerini toparlıyor, hem de yazılarına yönelik meraklandırıcı mesajlar geçiyor.

Peki bu işe girmeyip köşelerinden eleştirenler. Bunları pek anlayamıyorum, sanırım onlarda burada yapılanı anlamadıkları için eleştiriyorlar zaten. Kendi dedikodularının yapılmasına bozuluyorlar belki ama dedikodu yapılan yer zaten belirli sayıda kendini kaydettirmiş kişinin bulunduğu ortam. Eleştirdikce daha çok kişi merak edip sisteme dahil oluyor.

Bu arada twitter’ı aptalca bulma ülkemize özgü değil, Amerika’da yapılan küçük bir araştırmada 55 gazetecinin sadece 15’inin bir twitter hesabı olduğu görülmüş, olmayanların ortak görüşü twitter’ın aptalca olduğu yönündeymiş. tabii ki herkes twitter’ı istediği gibi kullanmakta özgür, ama özellikle medya’ya yönelik olarak şu amaçlar için de kullanılması tavsiye ediliyor.

  • Son dakika haberleri ortaya çıkarmak, belki saatler sonra internet sitelerine düşecek haberleri anında bir tweet’den öğrenmek ve belki de atlama bir haber yaratmak mümkün.
  • Söyleşilerde dinleyiciler ile interaktif bir ortam yaratmak, yapılan veya yapılacak söyleşilerde izleyicilerden uzun mesajlar almak yerine 140 karaktere sığmak zorunda olan sorular almak avantajlı olabilir.
  • Yayınlarınız hakkında geri bildirim almak, izleyenler mutlaka tepki veriyorlar, bu beğeniye ilişkin olabileceği gibi sadece imla hatalarınıza yönelik de olabilir.
  • İzleyici kazanmak, çok önem verdiğiniz bir yazınız veya programınız gürültüye gitmesin istiyorsanız iyi bir tanıtım mecrası olarak kulanılabilir.
Twitter hakkında kısa bazı istatistikler de aktarmak istiyorum.

  • Kabaca 1 milyar dolar değer biçiliyor twitter’a.
  • Aylık büyüme hızı 8 milyon kullanıcı.
  • Toplam kullanıcı 50 milyondan fazla.
  • Kullanıcıların %75’inin takipçi sayısı 10’un altında, %14’ünün ise takipçisi hiç yok.
  • Kullanıcıların %75’i bugüne kadar 10’dan az mesaj göndermişler.
  • Eğer bir kullanıcı bir tweet yaptıysa %64 ihtimal ile ikincisini de yapıyor, ikinciyi de yaptı ise üçüncüyü yapma ihtimali %81.
  • Twitter hesabını sadece izin verdikleri ile paylaşan (private) kullanıcı sayısı gittikce düşüyor, şu anda %10’ların altında.
  • Web ortamını çıkardığınızda tweet’lerin en çok gönderildiği ortam tweetdeck ki bu yazılım aynı zamanda mobile ortamlarda da çalışıyor.
  • Tüm kullanıcıların yaklaşık %25’i her ay en az bir tweet yapıyor.
Merak edenler için bazı medya mensuplarının twitter adresleri şöyle:

Serdar Turgut http://twitter.com/serdargut

Oray Eğin http://twitter.com/orayegin

Fatih Altaylı http://twitter.com/fatihaltayli

Ahmet Hakan http://twitter.com/ahmethc

Sevim Gözay http://twitter.com/sevimgozay

Melis Alphan http://twitter.com/melisalphan

Yiğit Karaahmet http://twitter.com/yiitk

Kanat Atkaya http://twitter.com/katkaya

Cüneyt Özdemir http://twitter.com/cuneytozdemir

Yurtsan Atakan http://twitter.com/yurtsan

Hiç yorum yok: